Saturday, August 14, 2010

~penerimaan manusia~
by Asha




sedang aku berjalan dikaki lima area bank negara...terlihat seorang ibu memangku anak smbil mghulurkan semangkuk berisi kepingan syiling-syiling.mereka meminta belas kasihan sesama insan..namun tika itu,yang termampu oleh mereka yg melalui jalan sepi itu..hanya memandang sekilas lalu...benar, bg mereka wanita itu masih mampu untuk mcari nafkah..namun jika mereka tidak pernah memberi kesempatan dan hanya meludah dengan tuduhan,dimana perlu wanita peminta sedekah itu bermula....?

aku melangkah lalu agak tunduk sedikit didepanya...aku mghulurkan kpingan sambil sedekah sebuah senyuman rasa simpati akan nasibnya..lalu aku melagkahi tanpa menoleh...kasihan mereka...jika suatu hari aku ditempat mereka???masih adakah manusia yg benar berjiwa manusia...???

No comments:

Post a Comment

Mahu Dikhabarkan Tentang Apa, ya?