Tuesday, August 31, 2010

~Fitnah antologi cinta anissa~Part 2

Episod 2











“Ya’allah….mengapa sebegini engkau susunkan jalanku.permudahkan semuanya Ya’allah.amin.abg,sampai hati abg cakap macam tu setelah abg sendiri membuat kputusan untuk menjadi yang halal disisi anissa.sampai hati abang.”setelah puas termenung,anissa bermonolog dalaman akan segala rasa ketidak puasan hatinya,yang ingin disayangi dan dipercayai mereka yang telah menjadi terpenting dan sebahagian dirinya.







Selepas beberapa bulan,…



Di meja dapur,





“mana suami aku ni,dari tadi tak turun,macam mana ni,nanti lewat aku juga disalahkan.”



“kau ingat,keja kau setiap pagi kejutkan aku dan pastikan aku tak lewat ke pejabat,rumah ni aku nak kau jaga,jangan duduk goyang kaki je!ingat!!!...kau tu menumpang je kat rumah ni,jangan penah nak jadi orang besar pulak,sedar kau tinggal sini dan semua yang kau b uat aku bayar.status isteri hanya laku depan orang tua aku je,so kalau aku nak bawak sape-sape kat rumah aku ni kau jangan pernah protes.ingat tu!.Dan lagi satu..mulai saat ni.kau kena hormat aku sebagai majikan kau! Faham!...panggil aku En.Haiqal…ingat!”kata-kata haiqal masih tegiang-giang di benak anissa..



Anissa tersentak akan kata-kata suami nya suatu ketika dahulu..





“Ya’allah dah pukul berapa ni.”.jarum yang agak pendek itu menunjukan pukul 8:15.” “habis lah aku,tak boleh jadi ni..aku mesti kejutkan,”lalu anissa mendapatkan tangga rumahnya lalu menaiki tingkat atas dimana haiqal beristirehat.







Ditingkat atas,berhadapan pintu bilik haiqal.



“Abg……abg….anissa ni,bukak lah pintu.nanti abg lewat…Astgfrullah….apa aku ni,takkan kata2 haiqal aku dah lupa.Ya’allah…”… ..



“En Haiqal.”.suara anissa tidak disahut oleh suaminya.





Haiqal ni dari dulu tak berubah,,,kalau tak dikejut nanti marah.bila dikejut,diketuk pintu tak pula menyahut… “Anissa..sabar..haiqal kan suami kau…jangan sesekali melayan emosi”.suara hati anissa berkata-kata.





Anissa menyelak daun pintu bilik haiqal perlahan-lahan lalu terlihat sekujur tubuh yang masih terbaring kaku.alissa cuba merapatkan dirinya pada bucu katil lalu alissa mncuba mengerak-gerakkn tbuh suaminya.





“Ya’allah panasnya demam abg ni..”



Dengan pantas anissa berlari-lari anak menuruni tangga untuk mgambil air panas dan tuala.





“Patut dipanggil tak menyahut..rupanya demam suami aku ni…”sambil tersnyum takkala melihat wajah suaminya yang layu.





Seketika haiqal tersedar.namun tidak diperasan oleh anissa yang leka memerah kain agar diletak ke atas dahi haiqal.haiqal hanya mmbuka matanya sedikit lalu memarhati tingkah anissa yang agak sedikit kabut dan tergetar takkala tersntuh pipi haiqal.





“Cantik juga bini aku ni bila kelam kabut. ”sambil menahan rasa geli hati didadanya takkala mmndg anissa..





Sewaktu anissa ingin mengalihkan bekas yang berisi air panas. Riak wajah nya sekelip mata berubah. Takkkala melihat foto suaminya mncium dahi seorang wanita.Seketika hati anissa berkata-kata. “Hurmmmm…bhagianya abg…tidak pernah sekali pun abg mencium dahi dan mgusap pipi anissa,…seperti pasangan yang jelas dalam foto ni.haiqal…jijikah aku dimatamu?..”keluh anissa sendirian…,walau mereka tinggal sebumbung,namun haiqal seakan memandang jijik dirinya…anissa meletakkan foto itu dimeja kecil bersebelahan haiqal dan berlalu pergi.





Alissa melangkah meninggalkan haiqal seketika.



Haiql agak ragu melihat perubahan riak wajah anissa,lalu mgambil foto itu.”Ya’allah knp foto wish ada kat sini.mampus aku.huh!...kasihan anissa.anissa….maaf..abg tak bermaksud…No!..come on haiqal.. jangan mudah percaya kat alissa.mustahil kau dah jatuh hati kat dia.rmmber..norwish je kat hati kau”





“Em….nak buat apa ya untuk suami aku ni.hurmmmm…buburlah..msti haiqal tak lalu makan nanti.yang ringan-ringan je kowt.”sambil terbayang wajah suaminya yang sperti orang kepenatn.Entah kenapa bagi alissa berbeza khdupan dulunya dan sekarang.kalau dahulu dia lah yang selalu bergelak ketawa dimata haiqal…namun kini,dia hanya bnyak membisu dan tunduk takkala berhadapan dengan haiqal.seperti orang yang ketakutan.



“….dan foto itu…..”masih bermain-main difikiran anissa.







Selang beberapa jam.





“Tidur lagi ke suami aku ni.” Anissa mndekatkan dirinya pada bucu katil lalu meletakkan dulang yang berisi mangkuk berbekal bubur.lalu alissa meneliti suaminya kembali.





“Ya’allah..panasnya badan abg ni,tak surut-surut lagi ke?.apa aku nak buat ni.”.lalu anissa mbuka pakaian haiqal.dan memimpin nya ke bilik mandi. “berat nya suami aku ni.” .sebenarnya anissa dalam keadaan ketakutan.namun dia memberanikan diri untuk suaminya.



Anissa memandikan suaminya yang agak mamai sedikit.“Abg..maaf..anissa nak demam abg surut j.tak de niat lain.sumpah!” agak ketakutan sedikit takkala mndapati suaminya tersedar.haiqal mematikan kata-kata dan hanya menurut seperti anak kecil.





“Abg…em…En.Haiqal baringlah dulu..sssa..aaya turun dulu..”

Anissa seperti hilang arah,takut jika haiqal marah keatasnya.





“Ya’allah..knapa aku biar anissa mandikan aku..kenapa aku tak membantah..padahal aku mampu.bodohnya aku biar anissa nampak yang tak patut.”keluh haiqal yang kesal berbaur senang hati..















~Bersambung~

No comments:

Post a Comment

Mahu Dikhabarkan Tentang Apa, ya?